Poslední velké účinkování pro letoun Avia B-534 bylo SNP.Tomu ale ještě předcházelo malé intermezzo. Na východě Slovenska byly připraveny dvě divize, aby usnadnily Rudé armádě vstup na území Slovenska, potažmo bývalé ČSR. Byla ale Němci odzbrojena a výsledkem byly boje na Dukle. To všichni víme. Ale málokdo ví to, že součástí oněch dvou pěších divizí byla i součást SVZ, konkrétně 1.zvědná letka, 2.pozorovací letka a 12.stíhací letka, která byla vyzbrojena 5x B-534, 4x Bf-109G-6, Fi-156, Junkers W-34 (1x). Skupina měla celkem 37 letadel a dohromady 550 mužů.
Když se letci dozvěděli, že Němci chtějí v srpnu 1944 odzbrojit ony dvě divize, rozhodli se přeletět i se svými stroji na stranu Rudé armády a neriskovat německé zajetí. A tak se stalo, že do 31.srpna 1944 přeletélo k Rudé armádě celkem 26 slovenských letadel s 81 letci na palubě. Ti se později stali kmenovými příslušníky 1.čs.smíšené letecké divize v SSSR. Byla škoda, že tito letci neměli spojení s organizátory SNP. Ttato letadla v pozdějších bojích chyběla. Na Slovensku tak pro potřeby povstání (v tzv.Československém letectvu) zůstalo pouze 5 x Š-328, 4 stíhačky B-534 (z toho jedna Bk-534), 2x .Bf-109E, většinou na letišti Tri Duby.
Ale to je již celkem známá historie...