Autor Téma: Douglas Bader  (Přečteno 4567 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Ivan Kožedub

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik
  • Příspěvků: 62
Douglas Bader
« kdy: Únor 28, 2009, 11:37:03 »
Douglas Robert Steuart Bader CBE, DSO & Bar,DFC &Bar  sa narodil 21.Februára 1910 v Londýne,ako druhý syn majora ženistov Fredericka Roberta Badera a jeho manželky Jessie.Časť detstva prežil spolu s rodičmi v Indii. Jeho otec bol počas WW 1 ranený  a na následky svojich zranení v roku 1922 zomrel.Douglas navštevoval prestížne školy , bol dobrým žiakom a vynikajúcim športovcom.Mal možnosť študovať na prestížnych univerzitách v Oxforde alebo Cambridge ale rozhodol sa inak.
V roku 1928 vstúpil do RAF.Svoj prvý let s inštruktorom absolvoval 13.Septembra 1928 v leteckej škole Cranwell v Lincolnshire.Prvý samostatný let vykonal 19.Februára 1929 a  sledoval ho  neskorší Air Marshal sir Douglas Mc Fayden.Po dvojročnom výcviku bol 26.Júla 1930 odvelený k No.23 squadron RAF.V tomto roku sa stal aj členom krikrtového výberu RAF a bol povýšeený do hodnosti Pilot Officer.Lietal na strojoch Gloster Gamecock a Bristol Bulldog.
14.Decembra 1931 na letisku Woodley havaroval pri akrobacii v malej výške.Koniec lavého krídla jeho Bulldogu sa dotkol zeme, Bader bol zranený a hospitalizovaný v nemocnici v Readingu.Tam mu boli amputované obe nohy jedna nad kolenom a druhá pod kolenom.Vo svojom denníku to lakonicky komentoval:Zrútil som sa pri pomalom výkrute. Bad show.
Po dlhej rekonvalescencii bol premiestnený do nemocnice RAF v Uxbridge.Tu sa snažil získať svoje predošlé shopnosti  za pomoci protéz.Toto úsilie sa vyplatilo po čase bol schopný viesť špecialne uprevené auto,hrať golf a dokonca aj tancovať.Dostal aj svoju šancu preukázať,že je stéle schopný lietať.V juny 1932 absolvoval samostatný let a po následnej lekárskej prehliake bol uznaný schopným aktívnej služby.O rok neskôr bolo toto rozhodnutie odvolané a Bader bol prepustený zo služieb RAF.Začal pracovať ako úradník pre petrolejársku firmu a oženil sa.
Nikdy sa nevzdal sna o lietaní a keď vypukla WW2 podarilo sa mu presvedčiť velenie RAF aby bol znuvu prijatý do jej radov a smel znovu lietať. Svoj prvý bojový let absolvoval v máji 1940 ako príslušník No.222 squadron umiestnenej na letisku Martlesham Heat v Suffolku.Peruť chránila britské jednotky uveznené na plážach okolo Dunkeque.
V júni 1940 sa stal velitelom No.242 squadron RAF známej svojou úbohou morálkou, ktorá upadla po porážke vo Francúzsku,kde táto peruť utrpela až 50 percentné straty.Bader okamžite preukázal svoje vodcovské schopnosti.Viedol vždy sám v čele a úplne ignoroval akékolvek prekážky v ceste za úspechom obzvlášť drobnú byrokraciu.Tým si získal rešpekt svojich mužov ,ale sám sa často dostával do konfliktov so špičkami RAF.
Peruť absolvovala svoj prvý boj počas Bitky o Britániu 30.Augusta 1940 a výsledkom bolo zostrelenie 12 nemckých strojov nad kanálom ,pričom sám Bader si na svoje konto pripísal 2 Bf-110.
Bader začal uvadzať do praxe svoje myšlinky o taktike a nie vždy dodržiaval rozkazy.Dospel k názoru ,že stíhačky sa musia stretnúť s nemeckými lietadlami ešte predtým ako dosiahnu Britániu.Maršál Dowding odmietol túto myšlienku pretože by si podla neho vyžadovala vela času na organizáciu.Vice maršál Keith Park takisto napomenul Badera ,že jeho jednotka by sa mala viacej venovať ochrane základní vo svojej oblasti,miesto prenasledovania a zostrelovania nemeckých lietadiel.
Zmena nastala až v momente ,keď sa velitelom stíhacieho letectva stal Wilim Sholto Douglas.Vyvinul stratégiu ktorá sa stala známou pod názvom Big Wing strategy.To zapríčinilo začiatok velkých operácii stíhačov proti Luftwaffe ,ktore vošly do známosti ako sweep-y.
Táto stratégia sa však Baderovi pozdávala a v priebehu leta 1941 dosiahol 12 zostrelov.Celkovo dosiahol 22 zostrelov a to ho vynieslo na piate miesto medzi esami RAF.
Avšak 9.Augusta 1941 musel opustiť padákom svoj stroj nad Le Touquet.Stalo sa tak po zrážke vo vzduchu s nepraitelským lietadlom,jeho protézy boli pri zoskoku ťažko poškodené a sám Bader padol do zajatia.Počas pobytu v nemocnici zorganizoval za pomoci francuzskej sestry útek.Dostal sa na vidiek ale onedlho bol znovu zajatý a poslaný do zajateckého tábora. Po niekolkých ´dalšich pokusoch o útek bol odoslaný do tábora na hrade Colditz odkial nebolo prakticky možné utiecť.Tu sa dočkal oslobedenia Američanmi na jar 1945.Okamžite sa hnal do Paríža aby mohol znova sadnúť do Spitfira skôr ako vojna skončí.,ale to mu nebolo umožnené.Vrátil sa do Británie, prevzal velenie nad stíhacou školou RAF v Tangmere a bol poýšený do hodnosti Group Captain.Neskôr velil sektoru Essex u 11.Stihacej skupiny v North Weald. 15.Septembra 1945 osobne viedol víťazný prelet 300 strojov RAF nad Londýnom.
Vo februáry 1946 opustil RAF  a začal pracovať v leteckom oddeleni spoločnosti Shell.Tu Bader lietal po celom svete často s manželkou s ktorou navštívil Európu,Afriku aj Ameriku.Vela času venoval návštevám nemocníc pre veteránov.V roku 1976 ho královná Alžbeta poýšila na rytiera za jeho službu s amputovanými nohami so slovami"Mnohým pomohol a inšpiroval ich jeho príklad a charakter,"
V auguste 1982 ho postihol lahký infarkt.Zomrel o 3 týždne neskôr 5.Septembra 1982 na zlyhanie srdca po oslavách 90-tych narodenín maršála RAF sira Arthura "Bomber" Harrisa vo veku 72 rokov. "Stal sa legendou a zosobnením hrdinstva RAF počas druhej svetovej vojny" napísali o ňom v nekrológu londýnske The Times.
zdroj:internet


holoubek

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 387
    • vets
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 7. prosince 2008
Re: Douglas Bader
« Odpověď #1 kdy: Březen 01, 2009, 08:05:50 »
Nějaký čas velel Bader skupině Duxford wing, do které spadala i ćs 310 stíhací peruť. Přátelství s našimiletci bylo i důvodem, proč po válce Bader protestoval u čs. vlády proti zavírání našich letců po roce 1948.
Bader proslul i tím, že neustále plánoval a uskutěčňoval své útěky, proto byl často stěhován mezi zajateckými tábory a Němci mů údajně na noc odebírali i protézy.
Zajatecké tábory:
Dulag Luft - Frankfurt
Olag VI B - Lubeck
Warburg - Kassel
Oflag Luft III - Sagan
Stala VIII B - Lamsdorf
Olag IV G - Colditz

Baderova sláva byla natolik velká, že se s ním po jeho sestřelu setkal i samotný Galland (po válce byli údajně přáteli) a umožnil mu návštěvu blízkého letiště.
Vzhledem k tomu, že Baderovy protézy byly poškozeny, nabídli prý Němci (podle Fajtla) přechodné zastavení boje, aby umožnili Angličanům bezpečný let letadla, které by shodilo nové protézy pro Badera. To Angličané odmítli, s tím, že je shodí během normální bojové akce - což nakonec provedli
Knihu o Baderovo s názvem Hrdina století, napsal František Fajtl. Doporučuji.

Ivan Kožedub

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik
  • Příspěvků: 62
Re: Douglas Bader
« Odpověď #2 kdy: Březen 01, 2009, 09:37:34 »
Na doplnenie tu je spoločná fotografia Gallanda a Badera